Міні-тренінг до Всесвітнього дня Землі

Виховна година-тренінг до Дня Землі містить тренінгові вправи на формування екологічної свідомості дітей. Знайомтесь, завантажуйте, користуйтесь.

День Землі.

Щорічно, 22 квітня люди по всій планеті відзначають День Землі. Цей день став загальнолюдським символічним святом любові та турботи за наш спільний дім. Саме 22 квітня в різних куточках земної кулі небайдужі до екологічних проблем люди проводять різні яскраві і в той же час корисні заходи, спрямовані на те, щоб у світі стало більше чистоти і відповідальності.

Засновником Дня Землі вважається Джон Стерлінг Мортон, який запропонував у 1872 році призначити щорічний день, присвячений озелененню навколишньої території. Пропозиція було схвалено і отримала широку підтримку жителів штату. У 1882 році День Дерева був оголошений урядом Небраска офіційним святом штату, дата його припадала на 22 квітня. Через 100 років у 1970 році День Дерева був перейменований у День Землі і став проводитися по всій території США. У цей день 22 квітня 1970 року в Нью-Йорку (США) студенти, школярі та їхні викладачі, вперше організували проведення національного свята – Дня Землі. Його учасники запропонували звичайним пересічним американцям звернути увагу на екологічні проблеми сьогодення і спробувати спільними зусиллями берегти зелену планету. Вже через рік у США було створено державне агентство з охорони навколишнього середовища, яке сьогодні діє досить активно і має тісні контакти з державними структурами багатьох країн, в тому числі і в Україні.

Міжнародним свято було оголошено в 1990 році. У той рік безліч обрізків матерії з написами і малюнками були пронесені по нашій планеті. З них склали прапор Землі площею 660 кв. м, який символізує єдність людей в турботі про майбутнє планети і закликає ставитися з повагою до оточуючого нас світу. За ініціативою американських природоохоронців зі Стенфордського університету 90-ті роки було проголошено “Десятиліття навколишнього середовища». Ця акція отримала підтримку в більш ніж 120 країнах світу, а понад 40 країн об’єднали свої зусилля для проведення кампанії по збереженню біологічного різноманіття. У цей день кожен мешканець планети може зробити свій маленький внесок у справу захисту навколишнього середовища: очистити від сміття прилеглу територію, висадити хоча б одне дерево, відмовитися хоча б на день від використання автомобіля.

Саме тоді про День Землі вперше почули і в Україні. І тільки через 2 роки День Землі став відзначатися в Україні як день захисту природи, день акцій з метою залучення уваги громадськості до проблем нашої планети.

У День Землі в різних країнах за традицією звучить Дзвін Миру, закликаючи людей Землі відчути всепланетну спільність і докласти зусиль для захисту миру на планеті та збереження краси нашого спільного дому. Дзвін Миру – символ спокою, мирного життя та дружби, вічного братерства й солідарності народів. І в той же час – це заклик до дії в ім’я збереження миру й життя на Землі, збереження Людини і Культури. Перший Дзвін Миру був встановлений в штаб-квартирі ООН в Нью-Йорку в 1954 р. Він відлитий з монет, які пожертвували діти всіх континентів, і є символом глобальної солідарності людей Землі. В нього також вплавлені ордени і медалі, інші почесні відзнаки людей багатьох країн. Напис на Дзвоні говорить: «Хай буде спільний мир у всьому світі».

Все на Землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту рослинку,
Не треба думати, що цар природи ти,
Бо врешті, ти лише її частинка!

Мета: розвивати в молодших школярів екологічні уявлення та поняття шляхом активізації пізнавальних процесів; стимулювати інтерес до пізнання природи; формувати готовність до раціональної діяльності в природі, при якій зберігається існуюча природна рівновага або створюються можливості для її відновлення; розвивати розумову та творчу активність методом тренування; формувати екологічне мислення  та свідомість; виховувати екологічну культуру природокористування; сприяти становленню та підтриманню позитивного емоційного настрою дітей.

Матеріали та обладнання: мольберти, маркери, музичний супровід, кошики, стільці, іграшка, вислови на екологічну тематику, ручки, аркуші паперу.

Хід проведення:

І Організаційний момент

  1. Знайомство

Учасники називають себе, на який об’єкт природи схожий і чому?

  1. Правила

Сонечко – промінчики (правила)

  • Цінувати час
  • Говорити по черзі
  • Говорити коротко і не часто, по темі
  • Говорити тільки від свого імені
  • Бути позитивними до себе та до інших (Бути +)
  • Правило додавання (Я + Ти + Ми)
  • Правило поваги до своєї і протилежної статі (♀ + ♂)
  • Правило добровільної активності
  • Правило піднятої руки. Говорити після підняття руки та дозволу тренера, щоб не перебивати один одного
  • Правило конфіденційності
  • Бути позитивним та добровільно активним. Тобто висловлювати позитивні думки, ідеї та позитивні дії. А також, якщо необхідна людина для виконання завдання, то присутні мають право пропонувати

Якщо правила виконуються, то сонечко завжди посміхається.

  1. Руханка.

Ураган для тих, хто:

–       вирощує кімнатні рослини;

–       викидає сміття лише в смітник;

–       любить троянди;

–       вміє кататись на велосипеді;

–       посадив рослину;

–       має котика;

–       не викидає фантики від цукерок;

–       веде здоровий спосіб життя;

–       любить природу.

Чи були серед вас ті, хто зовсім не рухався?

Ви всі добрі, гарні діти.

  1. Повідомлення теми і мети заняття

Сьогодні ми з вами поговоримо про природу. Давайте прочитаємо епіграф до нашої теми. Як ви розумієте цей вислів?

Діти, а що ви знаєте про День Землі та про традиції його святкування?

Традиція святкування Дня Землі 22 квітня бере свій початок у ХІХ столітті, коли Джордж Стерлінг Мортон, секретар території штату Небраска (США), запропонував призначити день, у який усі жителі штату займалися озелененням своїх ділянок. Ідея отримала широку підтримку, і в перший День Землі було висаджено близько мільйона дерев. День Землі – свято, коли кожен має внести свій посильний вклад в збереження планети Земля.

Отже, сьогодні ми поговоримо про Землю, про її проблеми та про те, що ми можемо зробити для своєї планети.

  1. Очікування

Вправа «Зоряне небо»

–  Ми зібралися у коло, щоб поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.

–         Запишіть на стікерах-зірочках різного кольору (залежно від настрою) свої очікування від заняття та розмістіть їх на небі.

ІІ Основна частина

Вправа «Прядіння пряжі»

Мета – дати можливість учасникам ближче познайомитися в процесі виконання спільної справи.  Матеріали – клубок довгої мотузки, килим на підлогу. Особливі вимоги до приміщення – достатність простору для розташування учасників по колу на підлозі.

Процедура: учасники групи сидять на підлозі на килимі за колом, у центрі якого

лежить клубок мотузки. Тренер пропонує уявити, що група разом зараз прястиме

пряжу. Перший учасник бере клубок, перебирає кінець мотузки пальцями, імітуючи

прядіння, і одночасно розповідає про проблеми Землі. За сигналом тренера кінець мотузки передається сусіду, той розповідає щось, і так далі, доки коло замкнеться.

Вправа «Перевтілення»

У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте: якби я був…, я хотів би, щоб з мене зробили… .

Тренер. Кожен предмет у світі, не хоче стати сміттям непотрібним, а хоче довго бути корисним.

Чи легко вам було відчути себе непотрібним?

Як ви знайшли застосування предмету: самостійно чи радились?

Вправа «Квітка»

Учасники об’єднуються в пари. Кожній парі дістається зображення квітки, після п’ятихвилинної підготовки вона має представити свою квітку, сказавши її назву, де вона зростає, чи є рідкісною і через що може зовсім зникнути.

Вправа «Полюбіть тваринку»

Учасники об’єднуються в групи. Кожна група отримує картинку із зображенням тварини, яка викликає не дуже приємні емоції від споглядання або досвіду спілкування з нею (жук, павук, змія, дощовий черв, жаба).

Завдання:  Кожен учасник пише біля картинки щось хороше про тваринку і передає іншому. Вправа триває до тих пір, коли кожен учасник написав своє твердження. Потім кожна група зачитує опис тварини, а інші повинні її назвати.

Вправа «Квітка – семицвітка»

Учасникам роздаються квітки, які мають сім пелюстків, вони загадують сім бажань планеті Земля та записують їх на пелюстках.

Обговорення.

ІІІ Підсумок

Вже давно вчені визначили, що Земля має форму кулі, вивчили життя на планеті, та, на жаль, так і не навчились її берегти. Кожен може сказати, що він ні в чому не винен, що саме він не приніс великої шкоди, та й що я один можу?!

Давайте все ж таки спробуємо взяти Землю в долоні турботи і скажемо: я можу…

         Учасники передають з рук в руки глобус і продовжують фразу: я можу…

Бережімо життя на наші планеті, бо це і наше життя.