Виховна година “Подорож на Січ”

Українське козацтво – високодуховне національне явище, незвичайне, одне з найцікавіших в історії України. Українські козацькі традиції, духовні цінності протягом століть були вищим виявом національного духу, культури, звичаїв. Україну століттями називали “козацька земля”, “козацька країна”, “козацька нація”.
Історична оборонно-захисна місія українського козацтва з його військовим інтелектуальним і духовним розвитком забезпечила багато національних пріоритетів. Для сучасних і майбутніх поколінь представники козацтва дали високі взірці подвижництва і героїзму, любові до рідної землі та свого народу.

Тема: Щоб козачатами зростати, про козацтво треба знати”

Мета: формування елементарної життєвої компетентності та громадянської самосвідомості старших дошкільнят на засадах козацької спадщини, патріотизм, культуру почуттів і спілкування, громадянськість.

Обладнання: мультимедійний проектор; віртуальна відео подорож (презентація) «Запорізька Січ», відео «Життя та устрій на Запорізькій Січі», «Бойовий гопак»; матеріал до дидактичних ігор (набір ілюстрацій «Свійські тварини», мішечки з сільськогосподарськими культурами, силуети козака і козачки, національний одяг); аудіо матеріали.

Хід проведення:

I Організаційний момент

Найкращі вояки -Запорізькі козаки!
І не буде переводу
Українському народу
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич!

Під «Запорізький марш» заходять козачата і козачки

За Дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну,
Україну свою рідну
Як зіницю берегли.

ІІ Повідомлення теми і мети

Сьогодні, діти, ми поведемо розмову про наших славних козаків,  пригадаємо де і як
жили наші прадіди – козаки (діти сідають)

ІІІ Основна частина

  1. Вступна бесіда. Вчитель демонструє учням малюнок з зображенням козака:
-    Діти, а кого ви тут бачите?
-    Так. Звичайно, це козак. Про це красномовно, насамперед, говорить його чуб – 
оселедець. І ви уже знаєте, що козаки жили на Запорізькій Січі, яка була грізним 
бойовим укріпленням.
-    Давайте пригадаємо, хто такий козак.
В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина.
Як тільки ми тільки промовляємо слово «Козак» -  одразу в нашій уяві виникає безкрайній степ,
куди тільки дістане око – крізь духмяні трави, серед цього дива степом, підіймаючи
куряву пилу, скаче на булатному коні – лицар! Статний чоловік у синій свитці,
підперезаний жовтим вишитим шовковим поясом, у постолах; на голові - гостра шапка
зі смушевою околицею китицею на вершечку; над блакитними очима, кошлаті брови;
з рота стирчить коротенька люлечка - носогрійка.
- Гей, чоловіче куди ти так поспішаєш?
 
(Вигукнули ми)
 
- На Січ!
 
(Почули у відповідь)
 
Давай і ми послідуємо за вершником - вирушимо на Запорізьку січ!

2. Перегляд відео «Життя та устрій на Запорізькій Січі»

3. Бесіда по переглянутому відео:

-  Хто такі козаки? (вони боронили народ і рідну українську землю від ворогів)
-  Від кого обороняли свою рідну землю? (від турків і татар)
-  Які риси характеру були притаманні козаку? (добродушність, безкорисливість, 
щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власну свободу)
-  Що найбільше любили козаки? (свою землю, Україну і волю).
-  Де жили козаки? (на Запорізькій Січі)
-  Отже ми з вами пригадали як, де і чому гуртувалися українські козаки-запоріжці.

Релаксація  «Крила»(аудіо запис)

Ви б хотіли помандрувати у ті часи.  Тож закрийте оченята і уявіть, що ви маєте крила . Піднялися високо – високо в небо і бачите усю Україну, свій рідний край.  Вслухайтесь уважно, як з вами говорить Україна.

Послухай, як струмок  дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, –
З тобою всюди, кожнумить
Говорить Україна.

-        А тепер погляньте, ось там, у пониззі Дніпра видно Запорізьку Січ. 
Відкрили оченята.

4. Віртуальна подорож на Запорізьку Січ

Було це дуже давно, близько п’ятсот років тому. Нашу землю поневолили завойовники. 
Дуже важко стало жити українському народові. І почали люди утікати в пониззя Дніпра, 
за його кам’яні пороги, де розкинулися степи. Втікачі називали себе козаками, 
тобто вільними людьми. На острові Хортиця, що лежить серед бистрої води, 
вони заснували Запорізьку Січ.
Січ — то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці. З усіх боків обливала
 цей острів глибока вода Дніпра, а ще крім того, на самому острові був викопаний
 глибокий рів, наповнений водою, та й високий, гострий частокіл з міцними брамами. 
На брамах, що на ніч замикалися, стояли гармати й козацька сторожа. 
Не дивно, що будь-кому неможливо було дістатися на Січ. І хоч не раз пробували здобувати
 Січ турки, татари й інші вороги, та це їм не вдавалося. Козаки мужньо захищали
свою фортецю, свою Запорізьку Січ.
Довкола площі були побудовані хатки, так звані „коші” (з плетеними стінами),
 або „курені”. Ті хатки були накриті очеретом, або кінськими шкірами. 
В такій хатці жив один курінь з курінним отаманом. Та козаки тільки спали тут,
 або пересиджували в дощові дні, лагодячи одяг або чистячи зброю. В погожі дні перебували
 на площі або в степу за рікою. Там вправлялися в їзді верхи, в стрільбі з рушниць 
і гармат, та лагодили човни.
По середині Січі стояла невелика церква св. Покрови, ззовні дуже скромна, але в середині
 повна золота й срібла, бо козаки були побожні й дуже дбали про свою церкву.На Січі,
 крім хаток-куренів, були й склади зі зброєю, з гарматами, з човнами та харчами. 
Коло складів стояла вночі сторожа.


- А щоб вночі сторожа не спала, козаки розминались. Давайте і ми розімнемось.

Фізкультхвилинка “Козацька  розминка”

Раз – два – голова,
Щоб трималася на в’язах
Ми тренуємо всі м’язи
Три – чотири, руки в ділі –
Раз кулак, два кулак –
Бий сильніше козак.
Щоб триматись на коні,
Треба ноги нам міцні,
Сильні ноги, дужі ноги –
Не злякаються дороги.
Підемо разом в присядку
Це найкраща в нас зарядка.

На Січі існували дуже суворі правила, яких дотримувалися усі козаки. 
А ви – майбутні козачата. Тож давайте познайомимось з правилами для козачат.

Діти читають правила зі слайдів:

Козак – чесна, смілива людина,
Найдорожча йому – Батьківщина!
 
 Козак – слабкому захисник,
Цінити побратима звик!
 
 Козак – усім народам друг,
І лицарський у нього дух!
 
Козак – це той, хто за освіту,
хто прагне волі і блакиту.
 
Козак вкраїнську любить мову,
він завжди здержить своє слово.


- А ще, діти, козаки дуже любили коней. Вони ніби зросталися з ними, говорили до них ,
називали  братами, товаришами. Та й у похід ходили на конях і у боях бились.
У козаків був і свій флот. Козацькі кораблі звалися човнами або чайками.
На них вони ходили у бойові походи.
Чайка-  це  човен, основа якого видовбана з верби або липи, борти обшиті дошками. 
На борті підв’язаний пояс з очерету, який захищав чайку при обстрілі і навіть, 
якщо чайка набирала води, то завдяки в’язанок з очерету вона не тонула. На цьому 
човні було два стерна, спереду і ззаду, це за для того, щоб не гаяти час на розвертання 
чайки. Після довгих походів на човнах козаки любили і відпочити: співали 
гарні пісні, жартували і, звичайно, танцювали. Дуже цікавим є козацький гопак. 
Цей танець був не просто танець для душі. Це були спеціальні спортивні вправи, 
які допомагали козаку навіть в бою. Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, 
вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. (кінець віртуальної подорожі)
Давайте переглянемо елементи цього цікавого танцю

Відео «Бойовий гопак»

Скажіть, який одяг носили козаки? (Шапка з китицею, червоні або сині шаровари, жупан,
 барвистий пояс, за ним носили пістолі й люльку, через плече носили торбинку 
з харчами і кулями, а до пояса на ремінець прикріпляли ще й порошницю з порохом.

Дидактична гра «Одягни козака»:

«Пошиття» одягу – (одягання козака і козачки)

Ану давайте подивимось чи наші козачата вміють різні справи разом вирішувати ?

Дидактична гра «Козацьке господарство»

Ану давайте подивимось чи наші козачата вміють різні справи разом вирішувати ?

Дидактична гра «Козацьке господарство»

-  впізнати на дотик які сільськогосподарські  культури знаходяться в мішечках,
 назвати їх. Вказати вид заняття(землеробство )
 -  на малюнках зображені тварини, обрати тих, котрі розводили  запорізькі козаки. 
Вказати вид заняття(скотарство)

IV Заключна частина

– Яку зброю носили козаки? (Шаблі, пістолі).
– Як козаки голили собі голову? (На голові залишали чуб на “оселедець”).
– Діти, а як ви думаєте, хто був за головного на Січі?(гетьман або кошовий отаман)
– А яких гетьманів нашої славетної України ви знаєте? (Іван Сірко, Дорошенко, 
Дмитро Сагайдачний, Богдан Хмельницький…)
Кошовий отаман був  і суддею і порадником. 
Козаки шанобливо його називали батьком. Лише гетьман мав булаву – символ влади і печатку.

Самі ж козаки, крім того, що славились як сміливі воїни, були ще й на всі руки майстри. 
Серед них були теслі, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум’яки, шевці, бондарі. 
Вони самі собі і одяг шили, і взуття. Жили козаки дружно, питання вирішували спільно. 
А ви готові жити дружно і називатись козачатами?
Гей ви, друзі - козачата,
А де ж ваша сила?
Чи свою козацьку славу
Ви вже розгубили?
     
Ні, не розгубили
Будем завжди пам’ятати 
Хто безсилий, той безкрилий,
Тому не літати. 

За волю, за віру, за честь України
Ми будемо стояти усі до загину,
Нехай небезпека чатує навколо,
Та друзів своїх ми не зрадим ніколи.
А недруги наші нехай пам'ятають -
У чеснім бою козаки не втікають.
Чи горе навколо, чи радість буяє,
Козак добрим людям завжди помагає.