Здрастуйте, пропоную вам розробку до часу, проведіть з дітьми бесіду, вчіть шанувати природу. Це важливо. В Новий рік з новою свідомістю!
Тема: Збережи ялинку
Мета: Розширити знання дітей про природу, про вплив поведінки людини на природу; формувати екологічну культуру і свідомість дітей; виховувати бережливе ставлення до природи
Обладнання: ребус, плакат, ватмани для роботи в групах, зображення ялини, дідух
Хід проведення:
І Організаційний момент
Привітання Любі діти! Рівно встаньмо І в довкілля вирушаймо! Щоб робота в нас кипіла, Попрацюємо дружно й вміло.
ІІ Мотивація навчально-виховної діяльності
- Якщо запитати людину, що найкраще в цьому світі, вона обов’язково назве, вона: весняна заметіль вишневого саду, барвистий літній луг, молода зелена травичка, свіжість морських хвиль, сяйво зимового снігу…
Задумайся, затамувавши подих, Збиваючи з шовкових трав росу: Крім доброти, дарує нам природа Себе й свою немеркнучу красу.
- Сьогодні ми поговоримо про об’єкт живої природи, який приносить людині багато користі та естетичної насолоди, але людина, не задумуючись нищить його. Щоб здогадатись, що це, відгадаймо ребус.
- Так, сьогодні ми поговоримо про ялинку.
ІІІ Основна частина
- Вправа «Асоціативний кущ»
- Скажіть, діти, а з чим асоціюється у вас ялинка?
- Так, ялинка в нас більшою мірою асоціюється з новорічними святами.
- Сценка “Збережи ялинку”
Дівчинка:
А ти, Васильку , вмієш відгадувати загадки?
Хлопчик:
Найкраще від усіх!
Дівчинка:
Добре! Спробуй відгадай!
Дорога біла стелиться, І краю їй нема. Сніжок мете . Метелиця. Прийшла до нас ( зима)
Хлопчик:
Та це…це…
Дівчинка:
Ех, ти, хвалько ! Діти допомагайте!
Візерунки на вікні він намалював мені, Я по вулиці гуляю, він за ніс мене щипає. Хто впізнає невидимку, того, хто поруч ходить взимку? (Мороз) Танцювали зайчики у гайку, На сніжку біленькому, на сніжку. Вибивали лапками гопака, Хоч мела хурделиця ще й яка. Гарно побігайчики – стриб та скік – Зустрічали зайчики (Новий рік)
Хлопчик:
Ой! Лишенько!Ой! Ой! Ой!
Дівчинка:
Та що трапилося?
Хлопчик:
Ми зовсім забули, що скоро Новий рік!
Дівчинка:
Я так люблю це свято! Подарунки, вогники, ялинка! Але у нас немає ялинки!
Хлопчик:
У лісі є така красуня – ялинка. Ходімо швидше до лісу!
Зрубаємо і принесемо її додому.
Дівчинка:
Ми до лісу підемо,
І ялинку там знайдем.
Виберем зелену, пишну
Та й додому принесем!
Бери, Васильку, сокиру та швидше йдемо до лісу!(Виходять на галявину)
Хлопчик:
Яка краса! Зрубаймо ось цю! (Хлопчик хоче зрубати ялинку, та на галявину вискакує Зайчик)
Зайчик: Стійте! Не рубайте!
Дівчинка:
Чому не можна рубати? Нам дуже потрібна ялинка на свято! Ми її прикрасимо вогниками, іграшками, цукерками. Діти до нас на свято завітають.
Хлопчик:
Та без ялинки ніякого Нового року не буде. Ми ж зрубаємо тільки одну ялиночку!
Зайчик: Ой! Ой! (плаче). Не можна її рубати!
Дівчинка:
Що ж нам робити? Що ми скажемо нашим друзям, які чекають на ялинку? І як Новий рік ми тепер зустрінемо?
Зайчик: Дітки, допоможіть! Захистіть ялинку!
- Постановка проблемного питання
– Отже, яку проблему ми вирішимо сьогодні ? Чи актуальна вона ? Які шляхи її вирішення
- Вправа «Очікування»
Передбачення за ключовими словами: ялинка, не купуємо, прикрашаємо, лісник, красуня, болісно, нищити, смітник
- Повідомлення вчителя
З давніх – давен оспівують у легендах, піснях, казках красу ялинки. Найбільш поширена ялина в Україні – у Карпатах, де її висота сягає до 50 метрів. Хвойні дерева ростуть і на півночі, і в південних степах, де їх посадили українські лісівники. Високі ялини на Чернігівщині під палючим сонцем стали крислатими, приземкуватими. Але ялинка не втратила своєї привабливості і краси.
Давньослов’янська назва ялинки означає «колюча». Її листки – хвоїнки живуть на дереві 5-7 років, а самій ялинці, щоб вирости, потрібно не менше 12 років. В Україні є ялинки довгожителі, їхній вік – 500 років. А ось цікавий факт. Найстарішому дереву – рекордсмену, яке живе на нашій планеті, – 9950 років. Це ялинка, яка росте в горах Швеції.
Хвойні ліси – легені планети. Один гектар ялинового лісу забезпечує потребу людини в кисні і дає понад 2500 тонн вологи. А скільки користі від хвойного повітря, яке не дає змогу поширюватися хвороботворним мікробам. З ялини бджоли збирають пилок. Ялинка підгодовує і звірів і пташок. З деревини ялини виготовляють човни, музичні інструменти, меблі, папір, шовк, фанеру для літакобудування. А з хвої виготовляють вітамін С.
Ви задумувались над тим чому ялинка весь рік зелена? Адже восени всі дерева скидають своє листя, а лісова красуня – ялинка всю зиму зелена й ошатна. Чому так відбувається? Зелені хвоїнки – голки – це видозмінене листя. Хвоїнки такі маленькі і на дереві їх так багато, що якщо ялинка «скине» свій колючий одяг, їй не вистачить весни, щоб знову одягнутися в густу хвою. Та все ж ялинка, як й інші хвойні дерева, змінює свій зелений наряд. Але робить вона це дуже повільно.
Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками? На Русі Новий рік розпочинався з 1 вересня. Російський цар Петро I видав наказ про зміну дати Нового року з 1 вересня на 1 січня1700 року і прикрашати ялиновими гілками, ялинками вулиці і домівки. Цей звичай він побачив у Німеччині. Хоча ще раніше у Німеччині не рубали ялини, а навпаки саджали їх на свято.
- Робота над оповіданням С. Носаня «Ялинка»
Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.
Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
– Скільки за цю красуню?
– Два карбованці заплатили.
– Жаль, – якось болісно зітхнув Карпо Іванович.
– Що жаль? – перепитую.
– Отаку красу нищити … І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати ! Якби моя воля, то я геть заборонив рубати й продавати ялинки.
Геть! Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень – два – і на смітник. Хіба це по – людському? ..
- В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних розваг. А як ви вважаєте, чи варто вирубувати ялинки, що росли декілька років задля декількаденної втіхи?
(відповіді дітей)
- Розв’язання екологічної задачі
На одній стороні вулиці є 15 будинків , а на другій – 20 будинків. Кожна сім’я вирішила поставити ялинку в будинку. Скільки потрібно ялинок?
15+20 = 35 (ялинок)
- А скільки таких будинків у селі, а скільки таких сіл, міст, то скільки потрібно таких ялинок (Дуже – дуже багато )
Фізкультхвилинка У володарки Зими Трішечки замерзли ми. Грудень каже: «Пострибай». Січень каже: «Присідай». Встали – сіли, встали сіли, Розігріли наше тіло. Лютий місяць нагадав, Час нам братися до справ. Сіли дітки всі гарненько Спинки держимо рівненько Книгу відкриваємо Знання здобуваємо!
- Але чи завжди окрасою новорічних свят була ялинка? Чим її можна замінити? Нумо, відгадайте загадку:
Вже сіно під обрусом білим, від страв — святочний дух, на покуть сніп усівся чинно, як пращур наш... (дідух)
Дідух – це унікальний, дуже важливий для нас, українців, символ, котрий з давніх-давен прикрашає покуть кожної оселі на Різдвяні свята. Сніпочок з жита прикрашають польовими квітками й вплітають у нього різнобарвні стрічки.
Дідух – це добрий Дух, котрий завжди за усім пильнує, а господарі вшановують його на знак вдячності за минулий врожай.
А ще раніше на Русі прихід нового року у березні відзначали з квітучою черешнею або вишнею, яку напередодні свята вирощували в приміщенні у діжці.
6. Робота в групах
- Скажіть, а чим в наш час ми можемо замінити ялинку? Що може зробити кожен з нас задля збереження зелених ялин?
Учні об’єднуються в групи і готують невеличке повідомлення і до нього ілюстрацію-плакат.
- Так, діти, свято можна прикрасити штучною ялинкою, букетом з гілочок ялини, дідухом, різними солом’яними виробами та іншими саморобними прикрасами.
- Пам’ятайте, діти, якщо кожен врятує ялинку то вона через десятки років відгукнеться радісним дзвоном.
– Заплющіть оченята, за допомогою уяви ми перенесемося до чудового зимового лісу.
Стоїть загадковий ліс у чарівній красі.
– Вдихніть свіже повітря, затримайте подих, видихніть, насолоджуйтесь свіжістю лісу. Підставте долоньку маленькій сніжинці, легесенько здуйте її.
– Погляньте! Он велетень дуб, все ще вкритий коричневим листям, а он молода берізка опустила віти додолу. А поруч неї стоїть сосна укутана снігом.
Ух-ух-ух, – важко зітхає вона, струшуючи великі клапті снігу додолу.
Але раптом!
Тук-тук-тук! То дятел довбе гіллячку, а поряд кружляють синички:
Цінь-тінь-тінь!
А ось сорока білобока.
Скре-ке-ке, скре-ке-ке!
Важко йти по снігу, то може поїдемо. Сіли на коника, поїхали.
Цок-цок-бух!
Виходить Зима
Зима: Хто це по лісі блукає? Хто і чого тут шукає? Учень: Доброго ранку, зимонько! Ти не тривожся дарма. Ми прийшли на хвилинку. До нашої красуні – ялинки. Ми прийшли до вас У передсвятковий цей час Хай пісня і сміх тут лунають І царство зими звеселяють. Зима: Спасибі за добре слово Та поки триває розмова Я хочу у вас запитати: Прийшли ви ялинку рубати? Учениця: Нам досить ялинчиних сліз! Хай свідками буде наш ліс – Деревам, кущам, звірині. Ми голосно кажемо: «Ні» Учень: Прийшли ми сюди святкувати: Сміятись, співать, танцювати. Ялинка нам око милує Чи можна її ображати? Не будем ялинку рубати Зима: Чому ж тоді день за деньочком Все більше у лісі пеньочків? Пиляють, ламають, рубають - На сльози ялин не зважають! Учениця: Не гнівайся Зимонько-мати Не будем ялинок чіпати. Прийшли ми лише подивитись Красуні ялинці вклонитись.
IV Підсумок:
- Вправа «Мікрофон»
- Скажіть, чим для кожного з вас є ялинка?
- Вправа «Колективний плакат»
(на великому аркуші зображена ялинка, учні по черзі домальовують об’єкти живої природи, яким потрібна ялина і коментують)
- Отже, діти, ялинка – дуже потрібна і людям, і тваринам і іншим рослинам. А ще вона є окрасою лісів і всієї нашої планети. Бережіть ялини!